Teaching Divided History | International Conference
Key Note Lecture (Barbara Christophe) at the International Conference: Teaching Divided History, 30.07 – 01.08.2015 at the Goethe-Institut in Kolkata, India.
Key Note Lecture (Barbara Christophe) at the International Conference: Teaching Divided History, 30.07 – 01.08.2015 at the Goethe-Institut in Kolkata, India.
Find more information on the conference and the programme: http://costis1205.wix.com/home#!conference/cbns
Abstract (Presesntaion in Section “Textbooks and Historical Narratives”)
In Germany narrations on the Cold War traditionally have to navigate between three partly competing tasks. They have to tie in with narrations about Nazi times, they have to explain how Germany, the former enemy of the allied powers switched roles and became a much wanted ally itself and last not least they have to deal with the partition of Germany which alternatively can be perceived as a bitter but justifiable consequence of national socialism or as the first crime committed during the Cold War. With the end of the Cold War, the stories developed in response to these challenges were drawn into question. As the American historian Charles Maier has observed, in 1989 the now completed history of the GDR and of the old FRG barged in between our present and the Nazi past. Moreover, re unification has changed the perspective on partition.
Against the backdrop of these observations the presentation raises the question how the story of de nacification that occupies the liminal space between Nazi times and the times of the Cold War is represented in current German history textbooks and in narrations of German history teachers. History textbooks are analysed as a media of cultural memory that allows us to reconstruct hegemonic discourses as well as social controversies. Teachers are looked at in their double role as members of an elite specialized on conveying state approved patterns of sense making into society on the one hand and individuals whose perspectives on contemporary history is shaped by their biographical experience and their generational affiliation on the other hand.
Barbara Christophe kommentiert am 10.07.2015 den Workshop III: Akten und Zeugnisse zum Sprechen bringen. Weitere Informationen zur tagung und zum Programm finden sich unter: http://erinnern.hypotheses.org/
Entnazifizierung und Kalter Krieg in aktuellen deutschen Schulbuchnarrativen und Erzählungen von Lehrpersonen. Vortrag auf dem internationalen Kolloquium: Das geteilte Deutschland im Schulbuch. Die Darstellung des Kalten Krieges am Beispiel Deutschlands in den (Geschichts-) Schulbüchern von 1945 bis in die Gegenwart | L’Allemagne divisée dans les manuels scolaires de 1945 jusqu’à nos jours La Guerre froide comme défi de l’enseignement in Metz, Frankreich, 18 20.06. 2015.
Download des Vortrags “Entnazifizierung und Kalter Krieg“.
Download des Programms “Das geteilte Deutschland im Schulbuch“.
Remembering and Recounting the Cold War. Workshop at the Center for History Teaching & Learning and Recalling the Past. 20.-21.02.2015, PH Luzern, University of Teacher Education, Frohburgstrasse 3 – Room 2.B 28.
Determining the relative weight of common sense assumptions, justifications and ambivalences in textbook narrations on the Cold War. A new model for tracing discursive shifts in educational media.
Vortrag: Barbara Christophe auf dem Kolloquium Zeit – Geschichte – Unterricht in Luzern, Schweiz, 07. Novemeber 2014.
Trends in der Schulbuchforschung – das Beispiel Schulgeschichtsbücher. Vortrag: Barbara Christophe auf der Internationalen Tagung Empirische Schulgeschichtsbuchforschung in Wien, Österreich, 13.06.2014-14.06.2014.
Unter dem Titel „Schulbuchtexte dekonstruieren – warum verstehen wir und wie funktionieren Texte? Diskurs, Common Sense und Ideologie“ bietet das Projektteam eine dreistündige Fortbildung für Lehrerinnen und Lehrer an.
Ausgehend von der Beobachtung, dass Schülerinnen und Schüler das, was in Schulbüchern steht, oftmals für die objektive Wahrheit halten, wollen wir den Teilnehmern ein ganz konkretes methodisches Instrumentarium an die Hand geben, das ihnen dabei hilft, die Perspektivität von Schulbucherzählungen sichtbar zu machen. Dabei gehen wir in drei Schritten vor:
Die kostenlose Fortbildung ist konzipiert für Gruppen mit 10-25 Teilnehmern.
Unter kalterkrieg [at] gei [dot] de können Sie sich anmelden.
Zeitzeugeninterviews zwischen biographischer Wahrheit, historischer Wahrheit und der Wahrheit des Diskurses. (Barbara Christophe) Vortrag auf der Tagung Individuelle Erinnerung und gewerkschaftliche Identität. Archiv der sozialen Demokratie der Friedrich-Ebert-Stiftung in Kooperation mit der Hans-Böckler-Stiftung, 03.-04. April 2014, Bonn.
Download des Vortags “Zeitzeugeninterviews“.
Am 09.04.2014 stellt sich das Projekt am Staatlichen Seminar für Lehrämter in Magdeburg vor.